اهلا وسهلا

20‏/03‏/2012

الخدمات المصرفية المقدمة من البنوك التجارية الأردنية عبر الانترنت


الخدمات المصرفية المقدمة من البنوك التجارية الأردنية عبر الانترنت
هدفت هذه الدراسة إلى تقييم الخدمات المصرفية عبر شبكة الانترنت المقدمة من المصارف التجارية الأردنية، ومدى تأثيرها على العملاء، من خلال قياس تأثير كل من: سهولة استخدام الخدمات المصرفية عبر الانترنت ومدى التنوع والمستوى العلمي للعملاء وحجم المخاطر وحجم العوائد والتكاليف ومدى توفر الحماية للخدمات المصرفية المقدمة عبر الانترنت على مدى إقبال العملاء عليها. وذلك من خلال توزيع استبانه على العملاء المصارف عينة الدراسة المشتركين بالخدمات المصرفية عبر الانترنت والمكونة من (200)عميل للمصارف و(40) موظف في هذه المصارف والبالغ عددها ثمانية.حيث توصلت هذه الدراسة إلى النتائج الآتية: أن غالبية المصارف(عينة الدراسة) لها موقع على شبكة الانترنت وأنها تقدم معلومات عنها وتقدم خدمات مصرفيه عبرها، وأن جميع المصارف تستخدم أساليب حماية، وأن ابرز المتغيرات التي تؤثر على مدى إقبال العملاء على الخدمات المصرفية المقدمة عبر الإنترنت , كانت تعود لعوامل سهولة الاستخدام و درجة توفر الأمان ومدى تنوع الخدمات المصرفية المقدمة عبر الانترنت، وحجم مخاطر التي يمكن أن يتعرض لها العملاء من جراء استخدام الخدمات المصرفية عبر الانترنت و المستوى العلمي للعملاء و حجم تكاليف استخدام الخدمات المصرفية المقدمة عبر الانترنت، أما المتغيرات التي لا تؤثر على مدى إقبال العملاء على الخدمات المصرفية المقدمة عبر الإنترنت فكانت حجم عوائد استخدام الخدمات المصرفية المقدمة عبر الانترنت.وقد خلصت الدراسة إلى ما يلي: أنه يجب أن تجهز المصارف نفسها بالأجهزة والبرمجيات المتطورة حتى تمكن العملاء من التعامل الكترونياً مع المصرف ودون الحاجة إلى الحضور شخصيا إلى مبنى المصرف، وأن تطور المصارف التجارية من خدماتها التي تقدمها عبر الانترنت من خدمات استعلاميه ( اتصاليه) إلى خدمات تنفيذيه شامله وكاملة.وأن يتم أجراء دراسة تشمل كافة المصارف التجارية الأردنية، وكذلك مقارنة المصارف التجارية الأردنية بالمصارف الأجنبية التي تعمل في الأردن.وبيان إذا كانت هناك علاقة بين قوة المصرف وعدد المشتركين بالخدمات المصرفية المقدمة عبر شبكة الانترنت.
Appraising Banking Services Provided Through the Internet by Jordanian Commercial Banks
Prepared by: Marwan Ahmed Al-Tahat
This study aims to appraise Commercial Banking through the Internet provided by Jordanian Commercial Banking, and the extent of their effect on the clients, through measuring the effect, easiness of using Banking Services through the Internet, the extent of variety, scientific level of clients, size of the risks, size of incomes and costs, and the extent of saving protect for  banking services provided through the internet, on the extent of embarking clients upon it. That is by distributing a questionnaire to the clients of banks, the sample of the study, who participate in banking services through the internet which is include (200) clients and (40) employees in 8 banks.
This study reached to these results: most of these 8 banks have website, that presents information and banking services, and all banks use protecting methods. The most distinguished variables that have effect on the extent of embarking clients upon banking services presented through internet, ascribed to the factors of easiness using then the degree of saving security, variety of banking services presented through internet, the size of risks, scientific level,  then costs’ size of using banking services presented through internet. On the other hand, the least variables affected on the extent of embarking clients upon baking services presented through internet are incomes size of using banking services presented through internet.
Finally, this study reached to the following: the banks must prepare themselves by equipments and develop programming, to get clients to deal electronically with banks without the need to come personally to the bank. Trading banks should develop their services that are presented through internet (from inquiry services to executive comprehensive and perfect services. More studies should be performed including all trading banks and also comparing Jordanian Trading Banks with Foreign banks that work in Jordan. Other studies should be conducted to find out if there is a relationship between bank power and the number of participants in Banking Services provided through the internet.